onsdag 30 november 2011


























Pepparkaka

Idag har jag bakat LCHF pepparkakor, har inte smakat dem än. Ska låta de svalna lite först. Sen ska de nog ätas med lite ost på. Egentligen vill jag ha blåmögelost, men finns inte hemma och jag orkar inte gå och köpa. Gräddost får duga tills vidare, kanske en bit ruccula på också.

Recept

2 dl Mandelmjöl
2 msk Fiberhusk
100 g Smör
1 Ägg
2 msk Pepparkakskrydda
Sevia efter behag

Ugn: 200
Tid: 10-12 min
Koka upp kryddorna i smöret. Blanda ner i de torra ingredienserna. Tillsätt ägget sist. Låt vila i kylen 30 min.

Nu till dagen i övrigt. Var svårt att komma upp ur sängen imorse, blev sovmorgon till kl 08.00. Vaknade också med väldigt ont i bihålorna. Hade egentligen tänkt att åka till ateljén, men blev hemma på smärtstillande istället. Orkade med en lång promenad med Fedor i alla fall. Satt mig en stund i skogen och njöt av solen. Försökte läsa lite när jag kom hem, men gick inte, höll på att somna istället. Det var då jag bestämde mig för att baka pepparkakorna.

Nu är det fullt hus här hemma. Emils pappa är här och klipper honom, dessutom är hans bror med vän här också. Satt på julmusik för att höja stämningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar