måndag 30 januari 2012


Dagen fortsätter

Idag har jag försökt reda ut min situation. Ringt 2ggr till skatteverket, 3ggr till CSN och pratat med 5 olika handläggare på försäkringskassan.

Försäkringskassan har varit tuffast, är verkligen så att den högra handen inte vet vad den västra gör. Orkar inte gå in på detalj på vad jag har fått höra av dem, men de har gett mig olika uppgifter. Tog alltså fem samtal för att reda ut min situation och där nästan alla hänvisade till en annan handläggare eller myndighet.

Det som har hänt och som jag inte kan ändra på är att jag blivit taxerad på 70 311 kr för 2010. Året 2010 gick jag över från försörjningsstöd till aktivitetsersättning. Jag gick på försörjningsstöd tills jag fick beslutet om aktivitetsersättning i september, då fick jag också min första utbetalning.

Det som ställt till det var att beslutet om min aktivitetsersättning också var retroaktivt. Så jag beviljades aktivitetsersättning från 1 april samma år. Den retroaktiva summan betalde försäkringskassan tillbaka till kommunen för försörjningsstöd. Men kollar man bara på taxeringen ser det ut som jag gått på aktivitetsersättning sen den 1 april de året, vilket inte är fallet. Aktivitetsersättning är också beskattningsbar till skillnad från försörjningsstöd.

Känns som jag har blivit taxerat på pengar jag aldrig haft. När jag gick på försörjningsstöd levde jag på existensminimum. Sen när jag sen gick över till aktivitetsersättning levde jag under existensminimum för då hade de inte beviljat mitt bostadstillägg än, de fick jag först 2011.

Men såhär är tydligen reglerna som gäller, hur sjukt de en må vara. Det året då jag hade det som snålast är också de år de tycker jag ska betala tillbaka på. Det hade inte ens varit möjligt om det hade skett under gällande år.

CSN vill alltså ha tillbaka 3845 kr och försäkringskassan 3120 kr (bostadsbidraget då jag gick på försörjningsstöd) för för mitt minimum år 2010 då jag levde på nästan ingenting.

Ibland undrar man ju över deras regler, de speglar inte direkt verkligheten.

Dessutom måste jag också betala tillbaka lite över 1000 kr på mitt bostadstillägg till försäkringskassan i år. Men det kan jag förstå, det är för att jag har blivit sambo. Sen vill också CSN ytterligare ha 8812 kr i år enligt den nya betalningsplanen 2012, men den är jag rätt säker på att jag kommer få nersatt. Det eftersom min sista utbetalning på min aktivitetsersättning är i mars. Efter det står jag än så länge utan inkomst.

Välkommen till verkligheten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar