måndag 16 januari 2012


Tända lampan, orka se och ta tag i saker och ting

Idag har jag varit hos min läkare igen, efter en lång tid av oro. Min aktivitetsersättning (sjukskrivning) går ut den 1 april. April, april är ingen skämtdag för mig, utan en dag av alvar som närmar sig.

Gick bra för hos läkaren, vi ska försöka förlänga mina dagar. Jag är långt ifrån 100% frisk, kanske aldrig kommer bli heller. Men måste komma upp till en nivå då jag klarar av vardagen och viss aktivitet. Jag är inte där än, men börjar sakta försöka öka mängden aktivitet.

Just nu har jag praktik en gång i veckan och försöker också träna regelbundet.

Vi diskuterade också läkemedel. Min läkare vill att jag ska ta antidepp, men jag har redan testat i liten dos för smärtan i två omgångar där jag istället för effekt fick alla biverkningar. Så känner inte för att ta det i första hand. Jag ska istället prova ett kosttillskott som heter kreatin. Det finns rekommenderat på fibromyalgiförbundets sida. Min läkare visste inte så mycket om det, men ställde sig positivt till det. Jag ska testa det först, innan det blir aktuellt mer andra mediciner.

Var min pojkvän som fick upp ögonen för det, det tas nämligen av många som tränar styrka. Kreatin är ett protein som förenklat stärker musklerna, antalet ATP (energin i muskelcellerna som produceras) ökar. Det kan förhoppningsvis motverka den muskeltrötthet jag har.

Här är länken till fibromyalgiförbundet: http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/26/1/?item=art_art-s1%2F327

Vill också passa på och fråga, är det någon som testat att ta kreatin? Erfarenheter? Effekter? Biverkningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar