måndag 17 september 2012





































Du borde gå i terapi och komma över dina trauman!
Har du hört den förut? Den har jag hört flera gånger genom åren som en behandling på min smärta. Att jag bär mina trauman i form av smärta i kroppen och om jag går till botten med dem så kommer min smärta gå över.

Jag har aldrig riktigt trott på den och känt mig kränkt flera gånger. Den nedstämdhet som jag känner kopplar jag till mina fysiska åkommor och inte tvärt om.

Nu har jag i alla fall varit på en föreläsning om smärta. En av föreläsarna (Eva Kosek) var mycket intressant att lyssna på. Hon kom med flera vetenskapliga fakta kring fibro och de senaste forskningsrönen.

De har bevisat att fibropatienter har förändringar i smärtregleringen, det kan man se det när man scannar hjärnan. Dessutom finns det helt nya forskarrön om att kroppens geliacller också kan vara en bov i dramat. Förut har man inte trott att de haft så stor betydelse, men nu har man sett att de kommunicerar med synapserna i nervsystemet och skickar ut inflammatoriska ämnen. Ett vanligt exempel är när man har influensa och får värk i kroppen, då är det egentligen gliaaktivering.

Hon förklarade också att fibropersoner har ett ständigt stresspåslag i kroppen och att när man väl behöver stresshormonerna, så funkar inte systemet som det ska. Man får alltså för litet adrenalinpåslag vid fysisk aktivitet då man behöver det. Det känner jag faktiskt igen mig i, när jag ska träna brukar jag inte bli piggare utan snarare vill gå och lägga mig igen. Kanske också därför jag kraschar när som...

Tillsist har man bevisat att KBT och terapi inte minskar själva smärtan. Terapin syftar istället till att förbättra livskvalitén och funktion. Graden av ångest och depression påverkar alltså inte den smärtrelaterade hjärnaktiviteten, som vissa tror. Fibropersoner är inte heller mer känslomässiga än vanliga människor...

Så det var det! Älska vetenskapen. Skönt att få skriva av sig lite, nu är jag helt slut.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig,aldrig "köpt" att min sjukdom skulle ha utlöst av att jag hade en taskig barndom eller nåt liknande...hade en bra uppväxt och fick min fibro under en mycket rolig period av mitt liv!Detta låter ju istället som en rimlig förklaring till sjukdomen,man hoppas ju att fibromyalgin kan börja tas på allvar ordentligt någon gång och att man sedan kan få hjälpa att hantera allt det jobbiga som kommer med att gå med ständig smärta m.m......!!!Tack för att du delade med dig av det du fick höra,kändes bra just nu när jag är inne i en riktig svacka med mycket värk och mycket "ledsna" känslor i kroppen!Kram Katarina,en av dina läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina
      Håller med dig och delar gärna med mig, vet ju att det inte är så lätt alla gånger. Hoppas det blir bättre för dig snart.
      Kram

      Radera
  2. Hej Lova länge sen jag skrev nu har varit totalt däckad i feber men du jag kan bara hålla med dig så sant det du skriver och läkarna borde vara mera uppdaterade i vad vetenskapsvärlden kommer fram till och sluta kränka och trycka ner sina patienter istället borde dom lyssna mera.
    Förresten hur har det gått med PH balansen? Mitt nässelpulver verkar inte verka så bra som jag hade hoppats har faktiskt inte märkt nån skillnad alls.. :(
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig!
      Har inte gjort nå mätning med ph-sticka och inte heller märkt av nån förbättring av smärtan. Men vad jag har läst mig till kan det ta flera månader, så får avvakta en månad till. Däremot har magen faktiskt blivit mycket bättre!
      Kram

      Radera