lördag 19 januari 2013





































God morgon!
Idag har jag migrän, eller början till det. Hoppades att det skulle ge sig under natten, för kände av det redan igår. Men som sagt, det har inte gjort så har startat dagen med citodon och kaffe. Behöver vara försiktig idag, för har bara en halv tablett kvar och därför har jag inte råd att ha ont imorgon med. Jag har förnyat receptet, men de hann inte skriva ut det innan helgen.

Igår rensade jag lite garderoberna, man hittar alltid nått gammalt. Jag hittade den här akvarellen, den målade jag när jag låg inne på Vidarkliniken i tre veckor för några år sen. Det var inte så jätte roligt som man kan avläsa av bilden. Jag var nog rätt arg och frusterad...

...räddningen där var några patienter och ett fåtal fina sjuksköterskor. Jag hade två favoriter. Den ena hette Eva och hon var en riktigt människokännare, lyssnade och sa kloka saker. Kommer ihåg hur hon slog sig ner vid min sängkant och sa att jag inte behövde kämpa mer, att livet inte var en kamp. Att jag skulle tillåta mig att läka istället. Det var precis vad jag behövde höra just då för att orka. Det har jag verkligen tagit till mig mig och tänker på än idag.

Sen fanns det också en nattsjuksköterska som jag hade bra kontakt med eftersom jag hade svårt att sova om nätterna. Hon gav mig nattcocktails med örter och tände alltid en brasa i kaminen, så att det skulle vara mysigt att stiga upp. Såklart var hon också sällskap under de nätter det krisade med sömnen. När jag skulle lämna sjukhuset fick jag en gullig present av henne, en CD-skiva som hon hade spelat in själv. Hon sa att jag var en av hennes stjärnor och att det var därför jag fick den. Det värmde verkligen, man blir nästan lite rörd när man tänker på det.

Känns som det bästa inom vården inte bara är sjuksköterskor eller läkare, de är medmänniskor också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar