måndag 24 oktober 2011


Perspektiv på livet.

Idag har jag äntligen varit och hälsat på tanten i min trapp, blev inte av senast för att jag började må dåligt. Kära tanten är precis 64 år äldre än mig och då menar jag på pricken. Vi fyller nämligen år samma dag! Lustigt va!

Hon är en riktigt pratglad 90-åring och riktigt klar i skallen. Nu vet jag nästan allt om alla som bott i min trapp och affärerna runt omkring. Hon bjöd också på kaffe och berättade mer om sig själv. Man blir helt klart fascinerad av en person som levt så länge. Hon är uppvuxen i fosterfamilj, har fött fyra barn varv två redan gått bort. En flicka dog som bebis i en olyckshändelse, en brand. En sorglig historia, men som tanten sa "olyckan kan man inte helt skydda sig emot". Det är sant, olyckor sker hela tiden och man kan inte gardera sig emot allt... man får vara tacksam att man klarat sig så bra. Ynnest att få bli gammal och inte tvärtom. Tycker man ska vara glad varje år man fyller, vara tacksam liksom. Är inte dåligt att bli äldre eller bli gammal.

Hon verkar också varit en driftig person, drivit konditorier (bla. det som låg i det centrum som jag växte upp i), mjökaffär och andra butiksjobb samt att hon är sömmerska. Flyttat runt mycket och bott i många olika städer. Hon gillar också blommor och tillför alltid lite äppelcidervinäger i blomvattnet. Tror jag också ska börja göra det, förutom orkéederna som jag redan har en speciell näring till.

Tror det kommer bli fler besök hos henne, vi är ju trots allt väldigt lika när det kommer till intressen. Får nog bjuda över henne på lite kaffe snart. Trevligt med en "ny gammal vän"!

Nu ska jag ta och meditera lite, så jag hinner innan pojkvännen kommer hem. Smärtan är okej idag, mår bara lite illa och är trött. Blev ganska sent igår, men tvingade upp mig tidigt så jag ska hamna rätt i dygnet. Tycker det är skönt att vara uppe tidigt, speciellt nu när det blir så mycket mörkare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar