lördag 28 januari 2012


Hemma igen efter en lång dag!

Undrar vad som hände 2010?
Igår när jag hade kommit hem och landat och trodde att de inte skulle bli värre, så öppnade jag två kuvert från försäkringskassan. Båda var med återbetalningskrav, de ena kan jag förstå, men det andra från 2010 gällande bostadsbidrag förstår jag mig inte på. Sammanlagt så är det en summa på 4 000 kr. Saken gör det inte heller bättre att CSN vill att jag ska betala av 12 000 i år, varav 4 000 är en rest från året 2010.

Året 2010 är det år jag jag gick över från försörjningsstöd till aktivitetsbidrag. Kommer ihåg den hösten, för jag trodde det skulle bli mer med aktivitetsersättningen. Men blev inte så för att jag inte hade inte då fått mitt bostadstillägg. Så den höstan levde jag under existensminimum. Bostadstillägget fick jag inte först våren 2011, och det var också en viss summa retroaktivt. Känns spontant att det blivit något fel, fast jag varit så noga med alla mina papper.

Tyvärr gick det inte att komma fram på kassans kundtelefonen igår, var för hög belastning. Kanske fler som fått sånna otrevliga brev.

Visst känns det oroande och smått sjukt att farbror staten vill ha tillbaka 16 000 kr av mig i år. Min sista utbetalning av aktivitetsersättningen är i mars, är inte ens möjligt för mig att betala tillbaka de pengarna just nu. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

På måndag blir det i alla fall till att dansa med alla myndigheter. Arg är vad jag är. 

1 kommentar:

  1. Jag fick också ett sådant brev i veckan, om bostadsbidraget 2010, det kommer alltid ett sånt brev vid den här tiden på året. Första gången så fick jag betala tillbaka några tusen. Men förra året och i år får jag tillbaka pengar istället då FK har betalat ut för lite bostadsbidrag till mig 2010. Hoppas du kommer fram på tfn, man kan be att få betala av lite varje månad genom avdrag på sin ersättning. Det fick jag göra de första åren.
    Önskar dig en fin söndag! Kramisar! ♥

    SvaraRadera